”En magnifik nordlig vit noshörning dominerar scenen. Han står i mitten av fotografiet och hans kolossala huvud, med en bula i stället för ett horn, vänds nedåt och åt vänster. Hans framben står i det vissna gräset på den kenyanska savannen. Till höger om noshörningen hukar en man sig ner, klädd i militäruniform. Mannen håller om gevärspipan på en automatkarbin med sin vänstra hand. Med höger hand kliar han noshörningens buksida. Två andra män i uniform står upp, en till vänster, den andra till höger, håller i sina egna gevär och tittar ut i fjärran. Ovanför dem är himlen blå och klar med strimmor av vita moln.”  

Fotopanelen är drygt två meter bred och en halvmeter djup. Den står på bekväm höjd för att man enkelt ska kunna låta fingrarna löpa över den. I vänsterkant finns själva fotot. Det är så detaljerat att det går att känna de olika texturerna i djurets hud och det omgivande gräset.

En QR-kod leder besökaren direkt till den långa inspelning vars inledning citeras här ovan. Den finns både på svenska och engelska, varav den engelska läses upp av fotografen själv.

Den punktskriftskunniga kan få en längre beskrivning av bilden i en lång text på panelens högerkant. På väggen bakom panelen finns fotografiet igen, men filtreras av en glasvägg som fördunklar och grumlar delar av det på ett sätt som simulerar måttlig diabetesretinopati.

 Niklas och Peter står framför fotopanelen med en noshörning. Niklas känner på punktskriftstexten på panelen. Han är klädd i mörk kavaj och har lockigt grått hår. Peter är tunnhårig och är klädd i en brun kavaj.

Synskadades Riksförbunds ordförande Niklas Mattsson delar med sig av sin upplevelse av noshörningsbilden till Canons Peter Morris. SRF samarbetade med Canon Sverige inför visningen. Foto: Anna Jarlhäll

 – Det här är mycket mer än bara en utställning. Det är en kampanj som Canon driver med syfte att levandegöra fotografier för personer med synnedsättning på ett inkluderande sätt, både fysiskt och digitalt, säger Peter Morris som är varumärkes- och sponsorchef på Canon EMEA i London och en av upphovspersonerna till World Unseen.

Tekniken heter Prisma evevate XL och möjlig­gör struktureffekter och taktila utskriftstillämpningar. Inför själva utskriften görs en analys av vad som bör göras taktilt och hur. Det är nödvändigt med en prioritering för att undvika att det blir för mycket information, betonar Peter Morris. Sedan skrivs den tolkade taktila bilden ut på en Arizona flatbäddsskrivare, i Sverige hos det lilla företaget Signal Quality Print Solutions i Virserum. Utställningens utskrifter är gjorda med två millimeters djup, men tekniken finns teknik för att trycka upp till fyra millimeter.

Åtta fotografier av världsberömda fotografer visas, till exempel ett porträtt, ett brinnande träd, en ultraljudsbild av ett foster, ett möte mellan en val och en människa och fyra åldrade händer. Synnedsättningar som simuleras är grå starr, grön starr, retinitis pigmentosa, diabetesretinopati samt åldersrelaterade förändringar i gula fläcken.

 Cecilia står framför en fotopanel och känner på ett fotografi av en simmare. Hon har hörlurar på sig och är klädd i en grå lång kofta och en orangefärgad scarf. Bakom henne syns samma bild igen, men med ett filter som gör att man bara ser en central del av den och omgivande foto är helt svart.

Cecilia Ramstedt betraktar Samo Vidics fotografi av en paralympisk simmare. ”Man förstår att det är full fart när han simmar eftersom det blir en massa bubblor runt omkring”, säger hon. Foto: Monica Walldén

En av besökarna är Cecilia Ramstedt, som själv har en synnedsättning.

– Det är väldigt roligt att man gör sådana här saker. Som konstnär får jag ett studiebesök i hur de har tänkt. Och bildbeskrivningarna är på djup nivå. När jag lyssnade upptäckte jag massor som jag inte hade sett. Jag tyckte om bilden med en kille som simmade. Det var så härligt att känna på bubblorna, hur de har gjort olika strukturer och hur hans mage är slät av muskler. Vi får se vad den här tekniken kan användas till framöver. Det öppnar möjligheter helt klart, säger Cecilia Ramstedt.

En kvinna känner på taktila fotografier av äldre människors händer. Det är fyra fotografier i ett collage. Bakom panelen återges samma fotografier bakom ett filter som simulerar en ögonsjukdom.

World Unseen turnerar nu över världen. Stockholmsutställningen var den 17:e i tur, och det planeras för 15 ytterligare visningar, från Marrakech och Madrid till Kazakstan.

– Med Canons övertygelse att bilder har kraft att förändra världen har vi ett ansvar som världens främsta bildföretag att göra fotografier tillgängliga för alla. Vi har den innovativa tekniken att förverkliga detta. Och genom att visa dem på det här sättet kan vi dessutom sprida kunskap om hur livet kan vara med olika synnedsättningar, vilket vi hoppas kommer at medföra att besökare lämnar utställningen med en större förståelse och empati, säger Peter Morris.

text: Monica Walldén 

Fotnot: Har du missat att besöka ? En del av utställningen går att se på Synskadades Riksförbunds kansli i Enskede.

Det går även att uppleva den på Canons kontor i Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Malmö. Hör av dig till canoninfo@canon.se