
Synpodden #50: Arbetsplatsen som ställer upp för sin nysynskadade medarbetare och "personuppgiftsincident" hos Göteborgs färdtjänst
Personuppgifter för färdtjänstresenärer i Göteborg kunde nås av obehöriga. Vad blev konsekvenserna av detta? Vi får även besöka en arbetsplats som gör allt för att en medarbetare som har fått en synnedsättning ska kunna känna sig trygg.
I januari blev färdtjänstresenärerna i Göteborg informerade om något som beskrevs som en ”misstänkt personuppgiftsincident”, vilket innebar att obehöriga kan ha fått tillgång till personuppgifter. Isabelle Ulfsdotter går till botten med vad som har hänt. Vi får höra färdtjänstresenären Kerstin Adeström och Jenny Olsson, avdelningschef på Serviceresor i Göteborgs stad.
Vi ska också prata om när allt faktiskt fungerar som det ska. Det är säkert många som kan känna igen sig i oron för hur arbetssituationen ska påverkas när synen försämras. Men i Tyresö kommun finns det chefer som vill skapa de bästa förutsättningarna för sina medarbetare när de drabbas av en synnedsättning. Caroline Kahr Gollungberg tar med oss dit och vi möter Marielle Landell och hennes chef Helena Törnqvist.
Vi får även en pratstund med Tony Bernedal, IKT-tekniker på Syncentralen i Göteborg, som delar med sig av sina bästa tips om hur man ska agera när man har en medarbetare som nyligen har fått en synnedsättning.
Redaktör, programledare och ljudtekniker: Monica Walldén
Reportrar: Isabelle Ulfsdotter och Caroline Kahr Gollungberg
Musik i inslaget om Tyresö: Jeremy Pradenas
Lyssna i webbradion
Här hittar du Synpodden #50 i SRF:s webbradio
Lyssna i din Iphone/Ipad
Länk till Synpodden #50 i Podcaster
Lyssna i Spotify