Hjälpmedel
Hjälpmedel är de produkter som en människa behöver för att kompensera för sin funktionsnedsättning, i detta fall synnedsättningar mer specifikt. Vad har man rätt till, och vad finns att tillgå?
Vad är ett hjälpmedel?
Ett hjälpmedel kan vara en produkt särskilt framtagen för synskadade, en anpassning av en befintlig konsumentprodukt eller en konsumentprodukt som i sig ökar oberoendet och självständigheten för den synskadade på ett påtagligt sätt. Det finns ingen definition av hjälpmedel i lagstiftningen.
Hur får man hjälpmedel och vem förskriver dem?
I hälso- och sjukvårdslagen anges att regionen, och i vissa fall kommunerna, ska erbjuda hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning. Syncentralen ansvarar för utprovning och förskrivning av synhjälpmedel för privatlivet och skolan. Kontakta din syncentral (extern länk).
Arbetshjälpmedel kan vara exakt samma produkter, men är specifikt avsett för arbetslivet. Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan ansvarar för dessa. Europeisk lista på hjälpmedel (på svenska, extern länk)
I patientlagen från 1 januari 2015 stärks rätten till information om vilka hjälpmedel som finns för personer med funktionsnedsättning. Brukare som är missnöjd med det hjälpmedel som regionen tillhandahåller, har rätt att vända sig till ett annat landsting för att få sitt behov utrett. Mer information om patientlagen på 1177 (extern länk).
Vad anser Synskadades Riksförbund?
Synskadades Riksförbund (SRF) anser att alla ska kunna delta i samhället på lika villkor. Det betyder att ingen själv ska behöva bära kostnaderna för de hjälpmedel som behövs för att göra det. Rätt till träning, stöd och service måste också ingå vid all förskrivning av hjälpmedel. Här kan du läsa SRF:s hjälpmedelspolicy.