Föreningens valarbete är i full gång – 7 av 8 partier är avprickade


Vår nyanställda unga ombudsman tycker att vi behöver bli bättre på att nyttja föreningens sociala medier. Vi i valgruppen säger inte emot. Därför vill vi redan nu tjuvstarta med att bjuda er följare på en glimt från ett av våra valmöten med ett av partierna här i staden. Tanken är också att bjuda på en sammanfattning av valträffarna längre fram i tiden.

Måndag den 8 juni bänkade sig delar av vår valgrupp – Urban, Kevin, Margareta och Berit – tillsammans med Vänsterpartiet Stockholm stad för att föra fram föreningens valplattform. Vänsterpartiets representanter för dagen var – Robert Mjörnberg (politiker och ordförande i äldrenämnden Stockholm stad) och Tove Granath (borgarrådssekreterare.)

Vad diskuterades?
Diskussionerna grundade sig i föreningens framtagna valplattform som är indelad i fyra olika områden: ledsagning, hemtjänst, trafikfrågor och krisberedskap.

Ledsagning: Vi lyfte vår frustration över att stadsdelarna inte följer fullmäktiges antagna riktlinjer till punkt och pricka, exempelvis vad gäller tidsreglering för beslut vid varaktig funktionsnedsättning. Vi pratade även om fri ledsagning och vårt förslag om att genomföra ett sådant pilotprojekt i någon stadsdel. Vänsterpartiet är positiva till pilotprojektidén.

Hemtjänst: Vi diskuterade att det finns alldeles för många utförare och betonade hur viktigt det är att få ut till hemtjänstutförarna om beskrivning av synkompetens och bemötande av personer med synnedsättning.

Trafikfrågor: Allt från farliga delade gång- och cykelbanor till dåliga ljudsignaler vid övergångsställen togs upp. Vi pratade också om att snöröjningen måste skötas bättre och i högre grad i stadens egen regi. Ständiga frågan om bilfria gator var också uppe för diskussion.

Krisberedskap: Ett ganska nytt och superviktigt ämne för oss! Vi betonade att funkisperspektivet måste in i krisplanerna. Idag är informationen digitalt svårtillgänglig för många äldre och kartor över skyddsrum är ofta otillgängliga bilder. Här lyfte vi även EU:s digitala lag om tillgänglighet på webben som började gälla i juni 2025.

Fortsatt samarbete efter valet
Vi upplevde att vi blev lyssnade på och att man håller med oss i våra frågor, vilket vi upplevt med flera av partierna som har besökt oss. Robert och Tove lovade att ta med sig frågorna vidare och speciellt frågan om krisberedskap kopplat till synnedsatta personer. Det som känns extra kul är att Vänsterpartiet på eget initiativ vill fortsatt samarbeta med oss efter valrörelsens slut. De nämnde minst en uppföljande träff per år som ett minimum.

PSST! Håll utkik i SRF Stockholm stads olika kanaler. Dels för en full sammanfattning av våra valträffar och dels efter mer info om våra kommande egen arrangerade debattkvällar i Gotlandssalen i slutet av augusti.