
Vad tycker partierna om färdtjänst och ledsagning?
Vi har genomfört en enkätundersökning bland riksdagspartiernas partisekreterare om deras hållning gällande politikområdena färdtjänst och ledsagning, samt dessa politikområdens budgetpåverkan.
Obs: I vår redovisning av svaren används de vedertagna förkortningarna för de åtta riksdagspartierna: Vänsterpartiet (V), Socialdemokraterna (S), Miljöpartiet (Mp), Centerpartiet (C), Liberalerna (L), Moderaterna (M), Kristdemokraterna (Kd) och Sverigedemokraterna (Sd).
Här följer en sammanfattning av partiernas hållning. Partiernas svar i sin helhet redovisas längre ner.
Fråga 1: Verkar ert parti för att göra verklighet av Trafikanalys förslag när det gäller att förtydliga lag 1997:736 om färdtjänst när det gäller kriterier för färdtjänsttillstånd?
Här svarar samtliga partier utom Kd ja. Se nedan för vidareutveckling av respektive partis svar.
Fråga 2: Vill ert parti ha en utredning som analyserar vad som är färdtjänst av god kvalitet och som skulle tydliggöra till vad färdtjänsten ska kunna användas?
Här avviker Sd från övriga med sitt nej. Se vidare nedan för utvecklande av svar från respektive parti.
Fråga 3: Verkar ert parti för att ledsagning ska bli en lagstadgad rättighet för synskadade?
Alla partier är överens och svarar jakande. Se kommentarer från alla partier nedan.
Fråga 4: Vill ert parti ha regler för att insatsen ledsagning ska bli av god kvalitet oavsett bostadsort?
Även på denna fråga är samtliga överens och svarar ja.
Fråga 5: Är ert parti berett att jobba för att statliga budgetmedel avsätts för att genomföra viktiga reformer för synskadade inom färdtjänst och ledsagning?
Samtliga partier är överens och svarar ja på frågan. Se utvecklade svar nedan.
Specifika svar för respektive parti
Sverigedemokraterna
Färdtjänst
Sd för samtal om färdtjänstlagen direkt med regeringen inom ramen för Tidö-samarbetet och är positiva till ett förtydligande av lagstiftningen, så länge det stärker rättssäkerheten och inte försämrar möjligheten till individuella bedömningar. Man menar att i slutändan ska statliga utredningar initieras med urskiljning. Det finns idag riktlinjer för kommunerna att förhålla sig till och möjlighet att överklaga beslut till förvaltningsrätten varför ingen utredning behövs.
Ledsagning
Sd har lagt en riksdagsmotion om att ledsagning ska bli en lagstadgad rätt för synskadade (2024/25:1367). Det visar partiets positiva inställning. Man säger att både staten och kommunerna strävar efter likvärdiga standarder kring ledsagningen men att vi inte kan ha exakt samma krav på landsbygden som i stadskärnorna.
Budget
Sd är över lag för att staten både utövar kontroll och även skjuter till medel för reformer och det är något som man har drivit. Frågan kompliceras av att kommunerna för det första har egen beskattningsrätt, för det andra (i de flesta fall) får utjämningsbidrag från staten och för det tredje själva ska kunna göra prioriteringar. Sd framhåller att kommunerna har egen beskattningsrätt och ska kunna göra prioriteringar.
Moderaterna
Färdtjänst
M framhåller att reglerna för stöd till personer med funktionsnedsättning ska vara tydliga och förutsägbara, så att rätt personer får rätt hjälp. I dag finns lokala skillnader, vilket Trafikanalys har visat. Regler tillämpas ibland på ett sätt som inte var tänkt. Regeringen behandlar Trafikanalys rapport. M är öppna för att se över hur färdtjänstlagstiftningen bör se ut. Tydlighet och förutsägbarhet är viktigt och de kan tänka sig en översyn av kvalitetsfrågan då färdtjänst är grundläggande för till exempel arbete och måste fungera.
Ledsagning
Partiet är positiva till att en särskild lag om ledsagning utreds, i linje med vad Socialstyrelsen föreslår. Ledsagning har haft en kraftigt nedåtgående trend senaste åren, framför allt bland blinda och personer med grav synnedsättning. En översyn av regelverket är nödvändig. Därmed inte sagt att alla ska ha rätt till ledsagning utan några som helst begränsningar. Resurserna ska gå till de som har behov av dem och en behovsprövning behöver göras för att säkerställa detta. Personer med funktionsnedsättning ska ha tillgång till rätt stöd, oavsett var i landet de bor. Det gäller även ledsagning. Man är positiv till att utreda ny lagstiftning på området, med större jämlikhet i åtanke.
Budget
Stöd och insatser för personer med funktionsnedsättning ska ges på ett långsiktigt och förutsägbart sätt. I grunden är ledsagning ett kommunalt ansvar och kommunerna behöver ta det ansvaret. Men man är beredd att se över möjligheten att prioritera budgetutrymme i statsbudgeten om så skulle behövas.
Kristdemokraterna
Färdtjänst
Partiet säger att det är allvarligt att vissa grupper med funktionsnedsättning har fått svårare att få färdtjänsttillstånd och menar att färdtjänstlagen inte ställer upp några hinder för en mer generös tillämpning av lagen, men tillstånd beviljas av kommunen eller regionala kollektivtrafikmyndigheten.
Trafikanalys bedömning är att det är i tillämpande kommuners, regionala kollektivtrafikmyndigheters och i förekommande fall domstolars praxis som orsakat den utveckling som skett. Rapporten från Trafikanalys bereds i Regeringskansliet varför Kd vill återkomma kring hur man ska gå vidare kring förslagen. Partiet ser gärna en utredning om färdtjänst för att se vad som kan förbättras i lagstiftning eller på annat sätt öka kvaliteten. De har motionerat till exempel om att det är viktigt med ökat självbestämmande när det gäller färdtjänst för att utveckla äldreomsorgen.
Ledsagning
Man säger att det är bekymmersamt att alla som behöver inte får ledsagning och hänvisar till en rapport från Socialstyrelsen 2023 där man sett över ledsagningsinsatsen där det framhålls att ledsagning bör regleras i en särskild lag. Kunskapen i kommunerna om ledsagning behöver öka. Socialstyrelsen har sagt att ett stödmaterial om ledsagning till kommunerna ska tas fram för ökad jämlikhet vilket Kd tror kommer att hjälpa upp situationen. Frågan om att se över förutsättningarna gällande att reglera insatsen i en särskild lag bereds i Regeringskansliet och Kd framhåller att rätten till ledsagning behöver stärkas. Partiet har ett rikstingsbeslut från 2023 på att arbeta för att införa ett officiellt nationellt bevis för ledsagnings- eller andra länders ”Disability card”, ett officiellt nationellt bevis för ledsagning. Kd menar att det är viktigt med det stödmaterial som Socialstyrelsen sagt att man ska ta fram till kommunerna när det gäller insatsen ledsagning. Det kan bidra till mer likvärdig bedömning gällande insatsen och att mer kunskap sprids, vilket kan bidra till god kvalitet gällande insatsen, oavsett bostadsort.
Budget
Partiet menar att det är viktigt att medel avsätts så att det kan finnas en färdtjänst av god kvalitet och ledsagning till de som behöver det. Det arbetar man för som regeringsparti och i riksdagen.
Liberalerna
Färdtjänst
L har länge drivit linjen att rätt till färdtjänst ska vara likvärdig över landet och inte bero på var man bor eller hur kommunen tolkar lagen och vill att lagen förtydligas. Kommunerna ska fortsatt ha huvudansvar, men staten bör ta ett större ansvar för att garantera likvärdighet och rättssäkerhet genom förtydliganden av lag och uppföljningar. Färdtjänst ska ses som en del av den fria rörligheten för personer med funktionsnedsättning, inte som en social förmån som kan variera lokalt. Färdtjänst av god kvalitet innebär att stödet ska ge människor med funktionsnedsättningar reella möjligheter att leva som andra, att kunna arbeta, studera, delta i samhällslivet och ha ett socialt liv på egna villkor. Tillgängligheten ska vara hög, färdtjänsten ska vara enkel att boka, fungera pålitligt och vara flexibel nog att täcka både vardagliga och sociala behov. Delaktighet och självbestämmande ska stå i centrum, den enskilde ska ha inflytande över när och hur resor sker, utan orimliga begränsningar. Och likvärdighet ska säkerställas, samma rättigheter och standard ska gälla oavsett bostadsort.
Ledsagning
Partiet vill stärka rätten till ledsagning antingen via LSS eller stärkt nationell lagstiftning. Ledsagning är en nödvändighet för ett självständigt liv och en särlagstiftning bör övervägas i väntan på en total översyn av LSS. L framhåller att ledsagning ska hålla god kvalitet och vara likvärdig oavsett var i landet man bor. Kommunernas bedömningar behöver bli mer rättssäkra och förutsägbara och göras utifrån varje enskild individs rätt till ett liv som andra. Staten bör ta ett större ansvar för uppföljning och tillsyn för att garantera att ledsagningen verkligen fungerar som avsett.
Budget
Man anser att finansiering av färdtjänst och ledsagning huvudsakligen är en angelägenhet för kommuner och regioner. L driver dock att lagstiftningen ska förtydligas och att staten ska kunna avsätta riktade medel för reformer som förbättrar tillgängligheten och stärker individens frihet. Målet är att personer med synnedsättning ska kunna leva ett liv som andra – vilket är en central del av Liberalernas funktionsrättspolitik.
Centerpartiet
Färdtjänst
C verkar aktivt för att Trafikanalys förslag ska bli verklighet såväl genom motionerande som anföranden i riksdagen. Man prioriterar nu Trafikanalys förslag och vill att de blir verklighet innan man går vidare för att titta på färdtjänstens kvalitet och användningsområden.
Ledsagning
Man har vid upprepade tillfällen motionerat och lyft frågan om ledsagning i riksdagen, kritiserat regeringen för bristande handlingskraft och har drivit på för det tillkännagivande som riktades till regeringen i juni 2024. Man vill att ledsagning ska vara avgiftsfri för den enskilde samt regleras i egen lag för ökad rättssäkerhet och likvärdighet.
Budget
C driver på för ny lagstiftning avseende färdtjänst och ledsagning och avsätter därför även medel för deras genomförande även om det är oklart hur stora medel som behövs.
Socialdemokraterna
Färdtjänst
S vill titta närmare på och analysera vad god kvalitet inom färdtjänst är.
Ledsagning
S framhåller att riksdagen beslutat att regeringen ska se över förutsättningarna för avgiftsfri ledsagning för synskadade. Man vill se över hur insatsen ledsagning kan regleras i en särskild lag.
Budget
S vill indexera statsbidragen till kommuner och regioner. Man har år efter år föreslagit högre statsbidrag.
Miljöpartiet
Färdtjänst
Mp vill förtydliga reglerna enligt Trafikanalys förslag, bland annat genom att inkludera orienteringssvårigheter i lagen och bedöma hela resan från start till mål och på längre sikt utreda hur färdtjänsten kan göras mer flexibel, likvärdig över landet och i linje med funktionshinderspolitiska mål. Det behövs en utredning om hur färdtjänsten ska utformas i linje med funktionshinderspolitiken, så att den gemensamma ramlagstiftningen som finns inte innebär stora variationer mellan tillståndsgivare i bedömningen av enskildas behov och vad det är möjligt att använda färdtjänsten till. MP vill ha förtydligade regler om vad som ska räknas som god kvalitet.
Ledsagning
Partiet har upprepade gånger lagt förslag i motioner till riksdagen om att regeringen bör se över förutsättningarna för att reglera insatsen ledsagning i en särskild lag och även förutsättningarna för avgiftsfri ledsagning för personer med synnedsättning. Trots att en majoritet i riksdagen har röstat för tillkännagivandet om att utreda om ledsagning ska bli en lagstadgad rättighet, så har regeringen inte agerat i frågan vilket de beklagar.
Budget
Mp avsätter 70 miljoner årligen i sin budget för att ge synskadade personer kostnadsfri ledsagning inom utgiftsområde 25(1:1).
Vänsterpartiet
Färdtjänst
V har lämnat en riksdagsmotion om att regeringen skyndsamt måste förbättra och förtydliga lagstiftningen för färdtjänsten. Sverige behöver en ny färdtjänstlag som tar tydligare avstamp i de funktionshinderpolitiska målen, som återinför rättighetsperspektivet i bedömningen av vem som ska ha rätt till tillstånd samt som klargör att och hur färdtjänsten ska vara ordnad för bättre hållbarhet, samordning, tillgänglighet, prissättning och kvalitet. Man anser att färdtjänst av god kvalitet innebär en tillgänglig, trygg och prisvärd färdtjänst. I första hand vill partiet nu se att regeringen agerar avseende Trafikanalys förslag för att sedan gå vidare med ett omtag avseende färdtjänsten i stort, innefattande kvaliteten.
Ledsagning
Man delar Socialstyrelsens slutsats att en ny lag om insatsen ledsagning bör utredas. Ledsagning ska vara avgiftsfri. Partiet vill även att ledsagning enligt LSS ska kunna ges med förenklad biståndsbedömning och kunna ges till synskadade och blinda. Man menar att ledsagning ska vara av god kvalitet i hela landet och utan kostnad för individen, och vill därför att det alltid bör beviljas utifrån ett reformerat LSS som ger synskadade och blinda personer ökad rätt till likvärdig och högkvalitativ ledsagning, utan schablonmässiga begränsningar eller krav från kommunen.
Budget
V vill ha likvärdig välfärd överallt. I sitt budgetförslag för 2026 satsar man just särskilt på välfärden, till exempel genom att öka de generella statsbidragen och stoppa vinstuttaget från välfärden.