SRF välkomnar tillgängliga QR-koder
I slutet av juni 2025 träder nya lagar i kraft för tillgänglighet för vissa produkter och tjänster. Synskadades Riksförbund välkomnar Bank-ID:s nya rekommendationer för tillgängliga QR-koder.
Notera: Artikeln har tillfogats en rättelse.
Bank-ID har utkommit med nya rekommendationer för tillgängliga QR-koder vid inloggning med mobilt bank-id från andra enheter än mobilen där det mobila bank-id:t finns, till exempel en dator. För den som använder skärmläsare, alltså punktskrift eller tal kan det vara svårt att veta om QR-koden syns vid inloggning. Det kan också vara svårt att hinna skanna QR-koden om tiden för att göra det är väldigt kort.
Efter att bland andra Synskadades Riksförbund lyft problematiken har Bank-ID nu tagit fram en rekommendation om hur QR-koder bör visas.
QR-koder bör
- visa en nedräkning av återstående visningstid, senast från att 20 sekunder återstår
- ge möjlighet att generera en ny QR-kod minst 10 gånger.
- använda tillräckligt lång visningstid, gärna fem minuter.
För att underlätta ytterligare för personer med synnedsättning kan företag och organisationer även:
- Göra QR-koden "sticky" ("fastklistrad") och anpassa storleken till fönstrets storlek. Då syns koden även om besökaren har skrollat ner, zoomat in i webbläsaren eller har ett litet webbläsarfönster.
- Göra QR-koden klickbar så att den öppnas i helskärmsläge i webbläsaren. Syftet är att hela koden ska vara synlig, även på mindre skärmar.
- Lägga in en tydlig beskrivning för skärmläsare, till exempel: ”QR-kod, skanna med en armlängds avstånd. Tryck för helskärm.
Läs om förändringarna av QR-koder i sin helhet på Bank ID:s webbplats
Hur har SRF jobbat med frågan?
Synskadades Riksförbund (SRF) har länge samverkat med Bank-ID i syfte att göra tjänsten mer tillgänglig för personer med synnedsättning. Det är en del i ett större arbete där vi regelbundet har kontakt och jobbar tillsammans med exempelvis storbanker och betallösningar (som Swish och företag som producerar kortterminaler). Arbetet handlar om att identifiera, förklara och visa på problem för personer som är synsvaga och blinda – och komma med förslag på lösningar.
SRF har bland annat påtalat problemet med att QR-koder inte alltid visas, vid återkommande möten med Bank-ID. Det finns också andra som påtalat problem med tillgänglighet och QR-koder. Exempelvis utvecklaren Daniel Göransson på Axess lab som själv har en synnedsättning, och UX-designern Per Axbom.
Har du en fråga?
För frågor om digital tillgänglighet, QR-koder och synskador: Kontakta Henrik Götesson på henrik.gotesson@srf.nu eller 08-39 91 49. Henrik är sakkunnig inom digitalisering och arbetar som intressepolitisk handläggare på Synskadades Riksförbund.