JO kritiserar Arbetsförmedlingen för hantering av kvinna med synnedsättning
Trots medicinska underlag som styrkte synnedsättningen fick kvinnan inte stöd i sitt arbetssökande. När hon senare inte lämnade in aktivietsrapporter blev hon bestraffad. Nu kritiserar Justitieombudsmannen (JO) Arbetsförmedlingen för hanteringen.
I mars 2022 anmälde sig en kvinna med synnedsättning som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. Vid inskrivningen noterades att hon hade en synnedsättning och därav behövde få stöd för att kunna hitta, få och behålla en anställning. Men trots detta vidtogs inga konkreta åtgärder. Den arbetssökande kontaktade Arbetsförmedlingen flertalet gånger för att få stöd, men hjälpen uteblev.
Åtta månader senare fick hon komma på möte där hennes funktionsnedsättningskod antecknades, för att två månader senare tas bort. Detta trots att det sannolikt fanns tillräckliga medicinska underlag, menar JO. Först ett år och åtta månader efter inskrivningen fick kvinnan träffa en synspecialist och bedömdes efter detta ha underlag för en ny registrering.
Under denna långa tid har kvinnan inte lämnat in sina aktivitetsrapporter till myndigheten, vilket ledde till sanktionsbeslut (straffåtgärd) från Arbetsförmedlingen.
Arbetsförmedlingen borde tidigt och kontinuerligt ha övervägt vilka åtgärder de behövde vidta för att uppfylla sin service- och utredningsskyldighet, menar JO, som konstaterar att kvinnan stått utan hjälp och stöd under alldeles för lång tid. De menar också att Arbetsförmedlingen redan vid inskrivningen borde ha informerat kvinnan om möjligheten att rapportera muntligt och att de borde ha kontaktat henne när rapportering uteblev, istället för att fatta sanktionsbeslut.
JO har i sin kritik mot myndigheten meddelat att de kommer följa anmälningar som liknar denna, vilket Anna Quarnström, förbundsjurist på Synskadades Riksförbund, ser som en positiv utveckling.
– Som förbundsjurist pratar jag kontinuerligt med synskadade som råkat ut för samma, eller liknande, behandling. Detta är inget nytt. Det är vanligt. Vi på SRF uppmanar därför att personer med denna erfarenhet tar kontakt med JO, så att de får kunskap om problemets omfattning.