Ingenting nytt i färdtjänstfrågan
Nu har svar på den skriftliga frågan som ställdes av Kadir Kasirga (S) till Statsrådet Andreas Carlson (KD) publicerats. Frågan var när ministern avser att återkomma med ett förslag på hur tillståndsfrågan inom färdtjänsten ska lösas med utgångspunkt i Trafikanalys utredning, samt hur barnperspektivet tydligare ska beaktas.
– Ministern hänvisar till att frågan bereds av departementet, vilket han sagt i snart ett år. Ingenting har alltså hänt, säger Jimmy Pettersson, intressepolitisk handläggare på Synskadades Riksförbund.
Svaret förmedlar att färdtjänsten är ett viktigt stöd som beslutas lokalt utifrån en ramlag. Kommunerna har i uppgift att fylla denna ramlag med innehåll. För att sätta detta i kontext: Regeringen lägger ansvaret på kommunerna och regionerna, som hade varit de som hade behövt betala notan för en mer frikostig tilldelning av färdtjänsttillstånd.
– Samtidigt som regeringen passar ansvaret för att lösa frågan om rätten till färdtjänsttillstånd till kommuner eller regioner tar dessa långt ifrån alltid emot denna passning, säger Jimmy Pettersson.
Den 31 mars 2023 presenterade myndigheten Trafikanalys sin färdtjänstutredning - en kartläggning av kriterierna för färdtjänsttillstånd. Bakgrunden var ett regeringsuppdrag, efter att många uppmärksammade fall där personer med svåra synnedsättningar, som tidigare ansetts tillhöra färdtjänstens målgrupp plötsligt nekats rätt till färdtjänst. Lägesbeskrivningen i kartläggningen stämde väl överens med den bild som Synskadades Riksförbund målat upp. Att det sedan april 2023 inte har hänt något i frågan är anledningen till att Synskadades Riksförbund med spänning väntat på svar från Andreas Carlson (S). Men ett svar på själva frågan kom inte.
– Förlorarna är de enskilda människorna som behöver färdtjänsten för att få livet - med arbete, studier, barnomsorg och fritid - att fungera. Den enskilda människan hamnar i kläm samtidigt som intentionen att göra verkstad av de funktionshinderpolitiska målen blir kvar i byrålådan, säger Jimmy Pettersson.
Det är fullt möjligt att inom ramen för nuvarande lagstiftning bevilja tillstånd till synskadade, men med rådande rättspraxis som grund väljer man i allt för många fall istället att avslå.
– Detta går att lösa genom att kommuner och regioner beviljar färdtjänst utifrån en högre nivå än den som lagen enligt rättspraxis kräver, men vi tror inte att detta är en framkomlig väg. Vi tror i likhet med Trafikanalys att lagen måste förtydligas för att de som enligt lagens ursprungliga intention skulle ha rätt till färdtjänst också får det, säger Jimmy Pettersson.