Hemundervisning ger barn framtidshopp
Utsatta barn får skolundervisning i hemmet med hjälp av speciallärare från Svenska Afghanistankommittén (SAK) – en modell som både skapar framtidshopp och ändrar attityder gentemot personer med funktionsnedsättning.
5-åriga Atiqa bor i byn Merza Khel i provinsen Nangarhar och kan inte gå till skolan på grund av sin synnedsättning. Hon har nu fått hemundervisning i över ett år. Hennes dröm är att bli läkare för att kunna hjälpa barn med funktionsnedsättningar, skriver Svenska Afghanistankommittén (SAK) i en artikel på deras webbsida.
SAK bedriver sedan många år förberedande utbildning för barn med funktionsnedsättningar, både fysiska och kognitiva. Målet är att barnen ska kunna integreras i vanliga skolor, bli en del av samhället och så småningom kunna försörja sig själva.
Atiqas lärare Sher Shah har också undervisat hennes två äldre bröder. En av dem, Mohammad Ibrahim Quraishi, började i en statlig skola efter SAK:s förberedande undervisning i hemmet och är nu bäst i klassen.
– Jag var väldigt orolig för min framtid när jag var liten. Jag var rädd att jag skulle få leva ett liv isolerad, exkluderad från samhället. Men hemundervisningen förändrade mitt liv. Jag hoppas kunna tjäna mitt land, lika bra som andra, säger Mohammad Ibrahim Quraishi till SAK.
I början av SAK:s arbete trodde många föräldrar att barnen skulle vara beroende av andra människor resten av livet men efter några år har attityden förändrats, skriver SAK. Kommittén har gjort människor medvetna om att en funktionsnedsättning inte behöver vara ett hinder för en bra framtid.
Läs hela texten hos SAK (extern länk).
Fotnot: Talibanerna har stoppat SAK:s arbete i Afghanistan på grund av koranbränningarna som ägde rum i Sverige. Verksamheten för människor med funktionsnedsättning, inklusive hemundervisningen, har lämnats över till norska Afghanistankommittén som kommer att driva den vidare.