![Kvinna med ledarhund ledsagas på station](/media/5ufd1ioh/ledsagning-tagstation-2016.jpg?width=872&height=400&quality=85&v=1db68c7f83d2920)
Digital ledsagning i kollektivtrafiken – på väg men inte där
En ny forskningsstudie från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att digital ledsagning i kollektivtrafiken har goda framtidsutsikter men att den idag är för oprecis för att kunna positionera en person med synnedsättning i den exakthet som krävs.
Tekniken kan skapa stora möjligheter för synskadade att få en större frihet, men den är komplicerad och riskerna för användaren är stora om den inte fungerar tillräckligt bra.
– Du behöver veta precis var du befinner dig och hur du ska gå, inte minst för olycksrisken. Positionen måste vara väldigt exakt för att du inte ska ramla ner på ett spår eller hamna mitt i en bussfil, konstaterar forskningsledare Daniel Rudmark på vti.se.
När VTI gjorde sina tester visade sig systemet fungera olika bra beroende på väderförhållanden och om användaren befann sig utomhus eller inomhus. Systemet hade till exempel ofta svårt att urskilja åt vilket håll en person var vänd, vilket kunde sätta en person helt ur kurs.
Anders Näckne på Synskadades Riksförbund ser positivt på att funktionshinderrörelsen bjudits in att vara delaktiga i projektet. Det ökar möjligheterna väsentligt till ett lyckat resultat, säger han i artikeln på vti.se.
– Att den teknik som idag finns inte är tillräcklig för våra ändamål är givetvis en besvikelse, men samtidigt ser vi att ny teknik är i antågande som kanske kan hjälpa oss på ett bättre sätt framöver, säger han.
Utvecklingen för mer exakt positionering går framåt, samtidigt som man undersöker kompletterande kamerabaserad teknik som en möjlighet att förenkla navigeringen för personer med synnedsättning.
– Mycket arbete återstår. Ändå visar projektet att fungerande verktyg kan spela en stor roll för personer med synnedsättning att själva ta sig runt med kollektivtrafiken, summerar forskningsledare Daniel Rudmark.