Förslaget i korthet

För att få tillstånd till färdtjänst ska personen enligt Trafikanalys förslag ha väsentliga svårigheter att förflytta eller orientera sig på egen hand eller svårigheter att självständigt anlita befintlig kollektivtrafik. Orienteringssvårigheter föreslås alltså läggas till i färdtjänstlagen och ska alltså finnas med som en del i bedömningen av rätt till tillstånd.

Samtidigt förtydligas kopplingen mellan färdtjänst och allmän kollektivtrafik. När en tillståndsgivare bedömer om en person ska ha rätt till färdtjänst ska man först titta på tillgången till kollektivtrafik. Individen måste ha kollektivtrafik inom ett visst avstånd från bostaden för att kunna få tillstånd till färdtjänst. Först när tillståndsgivaren konstaterat att den sökande har tillgång till kollektivtrafik ska man titta på funktionsnedsättningen, och vilka svårigheter den leder till ur ett hela resan-perspektiv.

Individens möjligheter att resa kollektivt ska bedömas från start till mål ur ett hela resan-perspektiv, från dörr till dörr, och alla moment av orientering och förflyttning ska vägas in. När bedömningen görs ska tillståndsgivaren inte utgå från en särskild resa, utan från vilken resa som helst. När man tittar på detta ska man ta hänsyn till att möjligheter såsom att cykla, gå eller åka moped behöver kompenseras. Om tillståndsgivaren konstaterar att den sökande saknar tillgång till kollektivtrafik kan personen inte heller få färdtjänst. Det blir då upptill kommunen att lösa individens behov av förflyttning. Detta är inget nytt, eftersom avsaknad av kollektivtrafik inte är skäl för att bli beviljad färdtjänst idag.

Vad skulle det innebära om förslaget antogs?

Trafikanalys menar att deras förslag skulle komma till rätta med bristerna i rättstillämpningen. Myndigheten tror också att förslagen skulle kunna ge de regionala kollektivtrafik-myndigheterna incitament att fortsätta integrera färdtjänst med allmän kollektivtrafik. Trafikanalys bedömer också att antalet tillstånd kommer att öka igen med cirka 10 000 tillstånd per år. Den totala nettokostnaden för regioner och kommuner beräknas bli cirka 1 miljard kronor.

En av de frågor som Trafikanalys föreslår att regeringen måste utreda vidare är hur stort det geografiska området inom vilket kollektivtrafik måste finnas vid bedömning av rätt till färdtjänst. Myndigheten lämnar dock förslag och dessa varierar från 2-10 km från bostaden. Trafikanalys lämnar en mängd förslag på områden som borde utredas vidare. Här är några av dem:

  • Förtydligande av syftena med lagen, exempelvis i en ny portalparagraf.

  • Förtydligande av kriterierna för ledsagare och medresenärer, med hänsyn tagen till prövningar inom andra biståndsformer (socialtjänst och LSS).

  • Utredning av möjligheterna till alternativ till färdtjänst, såsom avgiftsfri ledsagare i kollektivtrafiken, en utbyggd närtrafik, eller nya tekniska hjälpmedel, och förutsättningarna att använda dem i praktiken för personer med olika typer och grader av funktionsnedsättningar.

  • Utredning av förutsättningarna för en mer detaljerad uppföljning av färdtjänsten – både tillståndsprövning, till exempel antal ansökningar och avslag, och resande – som tar hänsyn till de stora skillnaderna mellan målgrupper, t.ex. personer med och utan arbete, studier eller daglig sysselsättning.

  • En fråga som bör ägnas större uppmärksamhet framöver är vilken roll färdtjänsten spelar och bör spela för personer med funktionsnedsättning i yrkesaktiva eller studerande åldrar. Det ligger både i samhällets och individens intresse att så många som möjligt kan arbeta och försörja sig, studera, eller på annat sätt sysselsättas, och det står även uttalat i konventionen (CRPD) och i funktionshindermålet.

Det finns många utmaningar att lösa när det gäller färdtjänsten. SRF:s uppfattning är att utredningens förslag i alla fall löser problemen med synskadades rätt till färdtjänst, eftersom förflyttnings och orienteringssvårigheter ska bedömas ur ett hela resan-perspektiv. SRF:s förbundsjurist bedömer att inga av de fall där synskadade idag nekats färdtjänst hade avslagits om Trafikanalys förslag redan gällt.

Här kan du läsa hela Trafikanalys förslag (extern länk).