Kallelse till höstmöte 2024


SRF Stockholms Stads höstmöte äger i år rum lördagen den 9 november kl. 14.00-17.30 i Gotlandssalen, Gotlandsgatan 44 på Södermalm.

På höstmötet kan du som är medlem vara med och påverka hur verksamheten ska bedrivas under 2025. I år kommer vi att anordna en träff där föreningens medlemmar har möjlighet att komma med förslag när det gäller verksamheten. Denna träff äger rum den 4 september kl. 18, sista anmälningsdag den 2 september.

Vill du ha höstmöteshandlingarna, bl.a verksamhetsplan och budget, hemskickade till dig på önskat media, måste du anmäla dig till kansliet senast måndagen den 21 oktober. Anmäl dig genom att Ringa 08-452 22 00 eller e-posta till anmalan@srfstockholm.se.

Handlingarna kommer också att finnas på vår hemsida http://www.srf.nu/stockholm.

Även om du inte har anmält dig i förväg är du självklart välkommen till mötet och har rösträtt. Du måste ha betalat medlemsavgiften för 2024 för att få rösta.

Vill du ha fika före mötet måste du meddela oss detta senast onsdagen den 6 november.

Som medlem kan du lägga motioner, skriftliga förslag på vad föreningen ska göra. Motionerna ska finnas skriftligt på kansliet senast den 28 september. Motioner skickar du till kansli@srfstockholm.se eller med vanlig post till SRF Stockholms Stad, Gotlandsgatan 44, 116 65 Stockholm. Hör av dig till kansliet om du behöver hjälp med att formulera motioner, eller om du har förslag på uttalanden.

Varmt välkommen!
Styrelsen 

Höstmöte 2022
Höstmöte 2023

Höstmöteshandlingar 2024

Höstmöte 2024

SRF Stockholms stad

Dessa handlingar finns i storstil, punktskrift, inlästa på Daisy

och som Word-fil. Handlingarna går att beställa från föreningens kansli, tel: 08-452 22 00, E-post: kansli@srfstockholm.se.

Handlingarna går även att ladda hem från

föreningens webbplats, www.srf.nu/stockholm.

Välkommen till höstmötet 2024

SRF Stockholms stad hälsar dig välkommen till höstmöte lördagen den 9 november 2024 kl. 14:00.

Mötet äger rum i Gotlandssalen, Gotlandsgatan 44, Stockholm.

I detta utskick finns de handlingar som ska behandlas under mötet, förutom uttalanden som läses upp i plenum.

Röstberättigad på mötet är den som har betalat medlemsavgiften för 2024.

Medlem som inte är närvarande vid upprättandet av röstlängden, punkt 2 på dagordningen, får inte rösta under mötet. Medlem som förts upp på röstlängden ska vara närvarande under hela mötet.

På mötet behandlas endast färdiga förslag till uttalanden, som kan antas eller förkastas.

Om du har förslag på uttalanden, hör av dig till kansliet,
tel: 08-452 22 00,

Stockholm i oktober 2024

Styrelsen


 Bilaga 1 a (Tillhör dagordningens punkt 5 a)

Förslag till dagordning

SRF Stockholms stads höstmöte lördagen den 9 november 2024

1. Mötets öppnande

2. Fastställande av röstlängd

3. Fråga om mötet utlysts i behörig ordning

4. Val av mötesfunktionärer

     a) Mötesordförande

     b) Två protokolljusterare

     c) Rösträknare

     d) Anmälan om styrelsens val av beredningsutskott

     e) Anmälan om styrelsens val av mötessekreterare.

5. Fastställande av

     a) Dagordning (bilaga 1 a)

     b) Arbetsordning och tidplan (bilaga 1 b)

6. Valberedningens förslag till arvoden 2025 (Bilaga 2)

7. Verksamhetsplan och budget 2025 (bilaga 3)

8. Förslag till datum för årsmöte och höstmöte 2025 (bilaga 4)

9. Inkomna motioner

    Inga motioner har inkommit.

10. Antagande av uttalanden

11. Övriga ärenden som höstmötet beslutat behandla

12. Avslutning

Bilaga 1 b (Tillhör dagordningens punkt 5 b)

Förslag till arbetsordning och tidplan

13:00-14:00   Samling, kaffe/te och smörgås

14:00-14:30   Förhandlingar i plenum (§§1–5)

14:30-15:30   Grupparbete med fruktpaus

15:30-17.30   Förhandlingar i plenum (§§ 6–12)

Bilaga 2: (Tillhör dagordningens punkt 6)

Valberedningens förslag till arvoden 2025

Valberedningen föreslår oförändrade arvoden för 2025, dvs

·        Arbetsledararvode 6 000 kr/månad,

·        Ordförande 10 000 kr/år,

·        Kassaförvaltare 5 000 kr/år,

·        Samtliga styrelseledamöter 500 kr per bevistat sammanträde.

 

Bilaga 3 (Tillhör dagordningens punkt 7)

Förslag till Verksamhetsplan och budget 2025      

Verksamhetsplan 2025
 1.  Inledning

SRF Stockholms stad verkar i Stockholms stad och Ekerö kommun.

Vi avser att arbeta enligt denna verksamhetsplan under 2025. Verksamhetsplanen är ett övergripande styrdokument. Styrelsen och arbetsgrupperna kommer att arbeta fram konkreta mål för de olika områdena för arbetsåret 2025.

Synskadades Riksförbunds kongress i oktober 2024 pekar ut att SRF ska framhålla synskadades rätt till full delaktighet i samhället, att lagar och regler utformas så att vi kan leva självständiga och delaktiga liv samt att lagstiftning och regelverk följs i praktiken.

Vi ska identifiera de viktigaste politikområdena och bygga kontakter med de beslutsfattare som verkar inom våra områden. Vi ska också bli mer delaktiga i beslutsprocesser och ta initiativ till aktiv samverkan med andra organisationer inom civilsamhället.

SRF ska ha en positiv medlemsutveckling. Vår organisation ska vara varm och välkomnande. Vi ska utveckla verktyg och metoder för att rekrytera och behålla medlemmar. För att skapa delaktighet och engagemang behöver vi ta vara på enskildas kunskap och initiativ.

Vi uppmärksammar och delar med oss av framgångsrika arbetssätt. Fler ska bli medvetna om sina rättigheter och stöttas till ökad självständighet. Vi rustar våra medlemmar genom att erbjuda kunskap och stöd. I det syftet erbjuder vi träffar och utbildningar där våra medlemmar får verktyg för att själva kunna föra sin talan.

Genom social verksamhet och ömsesidigt stöd ges den enskilde även möjligheter att hantera sin synnedsättning och de situationer vi som synskadade råkar ut för.

SRF Stockholms stad är en lokalförening inom SRF, synskadades riksförbund. Föreningen är själv medlem i SRF Stockholm Gotland, som arbetar för att påverka Region Stockholm, före detta Stockholms läns landsting.

Lokalföreningen SRF Stockholms stad bryter ner relevanta delar av riksförbundets verksamhetsinriktning för åren 2025-2027. I vår verksamhet skapar vi social gemenskap och stödjer varandra, så att vi kan leva ett aktivt och självständigt liv.

2. Prioriterade intressepolitiska områden
 

Alla människors lika värde är utgångspunkten för vårt arbete. Och det innebär att synskadade i Stockholms stad och Ekerö kommun ska leva som andra. Värdefulla verktyg i det arbetet är FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Stockholms stads eget program för tillgänglighet och delaktighet som antogs av fullmäktige i februari 2024. Dessutom är det som stipuleras i EU-direktiven om e-tillgänglighet svensk lag.

Vårt påverkansarbete bedrivs genom styrelsen, våra representanter i nämndernas, bolagens och stadsdelarnas råd för funktionshinderfrågor, andra tillsatta referensgrupper samt vår intressepolitiska grupp (IP-grupp) för förtroendevalda och vår intressepolitiska ombudsman. Vi strävar efter dialog och utbyte i olika former med politiker och tjänstemän. Dessutom sprider vi information och våra uttalanden till massmedia.

Vi informerar föreningens medlemmar om vilka kommunala insatser som finns. Vi sammankallar föreningens ledamöter i funktionshinderråden för utbildning samt informations- och erfarenhetsutbyte. Vi kommer att följa upp de löften partierna gav oss inför valet 2022.

Övergripande kommer vi fortsatt att fokusera på tre områden under 2025: Ledsagning, hemtjänst och gatumiljö.

2.1 Ledsagning
Vår möjlighet att leva hälsosamt och aktivt är bland annat beroende av antal beviljade och genomförda ledsagartimmar. Stockholms stad antog år 2024 reviderade riktlinjer för bland annat ledsagning. Vi ska arbeta aktivt för att dessa riktlinjer ska följas.

Likabehandling måste gälla i alla stadsdelar. Tyvärr är glappet mellan kommunfullmäktiges intentioner för ledsagningen och verkligheten betydande. En princip vi hävdar är att oavsett om man blir beviljad sin ledsagning enligt lagen om stöd och service eller socialtjänstlagen så ska de fastlagda principerna inom lagen om stöd och service, om goda levnadsförhållanden, gälla.

Vi kräver att staden kartlägger hur ledsagning beviljas för äldre (+65 år). Och ledsagning ska inte likställas med hemtjänst.

Vi arbetar för att avgiftsfri ledsagning införs även i Ekerö.

Vi arbetar för fritt antal ledsagartimmar utan begränsningar i hur ledsagningen får användas. Vi vill att ett försök med fri ledsagning ska genomföras, för att kommunen ska kunna utvärdera om det verkligen skulle leda till nämnvärt ökade kostnader. Vidare är det viktigt att ledsagningen kan användas vid besök i hälso- och sjukvården. Beslut om ledsagning bör gälla under två eller tre år vilket stöds av de nu gällande riktlinjerna.

2.2 Hemtjänst
Hemtjänsten är en viktig service för många av våra medlemmar. Dock får vi signaler som visar att det finns allvarliga kvalitetsbrister inom hemtjänsten.

Vi ska ta reda på synskadades upplevelse av sin hemtjänst. Det är viktigt att personalen har språkkunskaper som gör att de kan assistera brukaren på lämpligt sätt. De behöver kunskaper om vad det innebär att ha en synskada. Beviljad tid måste vara tillräcklig för att en god service ska kunna erbjudas.

Kontinuitet och trygghet ska garanteras synskadade, så att man vet att det är hemtjänsten som kommer.

2.3 Gatumiljön i Stockholm
I Stockholms stads program för tillgänglighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning fastställs det att vi ska kunna förflytta oss, vistas i, och använda stadens alla miljöer som andra, och hinder ska åtgärdas så att miljön blir tillgänglig och användbar för alla oavsett funktionsförmåga. Vi kräver att tillgängligheten i gatumiljön ska förbättras. När ombyggnationer görs, så ska vi själva kunna passera utan att riskera liv och lem. Cykel- och gångbanor ska vara avskilda med visuella och taktila markeringar, i första hand kanter.

Sommargågator och liknande ska vara tillgängliga, och färdtjänst måste kunna ta sig fram till adresserna.

Ljudsignalerna vid övergångsställen måste höras tydligt. Generellt behöver signalernas ljud höjas. Vi är emot diagonala övergångsställen i korsningar.

vi ska verka för att få delta i framtagande av upphandlingsvillkoren gällande snöröjning. Gångbanor och övergångsställen måste snöröjas med högsta prioritet, och Även busshållplatser ska snöröjas.

2.4 Övrigt intressepolitiskt arbete
Föreningen ska bidra till ökad digital kunskap för våra medlemmar via workshops. EU:s tillgänglighetsdirektiv på det digitala området är numera lag i Sverige och innebär bland annat att kommuner och dess underleverantörer måste använda tillgängliga digitala lösningar och ha en tillgänglighetsredogörelse på sin plattform. Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, bevakar att detta följs.

Vi arbetar för att Stockholms stad och Ekerö kommun inför digitala lösningar som är tillgängliga med hjälp av de vanligaste anpassningsprogrammen på datorer och smarta telefoner.

Vi arbetar vidare för att det ska finnas alternativa kontaktvägar och information för de som inte är digitala eller delvis digitala. I dagens läge, saknar fortfarande majoriteten av föreningens medlemmar tillgång till digital information. Det handlar i främsta rummet om den äldre medlemsgruppen, alltså majoriteten av synskadade i Stockholm och Ekerö. Det ska gå att kommunicera med förvaltningar, serviceorgan och utbjudna tjänster via Alternativ som telefon.

Vi fortsätter arbeta för en tätare utgivning av taltidningen På tal om Stockholm, som bygger på en syntolkningsjournalistik som inte finns i andra media.

Syn- och hörselinstruktörerna har en mycket viktig roll när det gäller anpassning och träning i hemmet och närmiljön. Vi vill stärka våra kontakter med syn- och hörselinstruktörerna och informera medlemmarna om deras funktion. Vi arbetar för att en tjänst som syn- och hörselinstruktör inrättas i Ekerö kommun.

Tillgängligheten måste förbättras för synskadade vid motionsanläggningar.

Stadens seniorverksamhet ska vara tillgänglig och kunna erbjuda support för synskadade.

Utöver de prioriterade intressepolitiska målen har vi en ständig omvärldsbevakning för att snabbt kunna agera när någonting som rör våra grupper händer i vår omgivning.

3. Medlemsverksamhet
 Medlemsverksamheten har som syfte att skapa en miljö där samtliga synskadade kan känna sig välkomna och bekväma. Vi tillhandahåller mötesplatser och gemenskap, något som är positivt och stärkande för självkänslan och identiteten. I grund och botten handlar det om att gemensamt lära sig att bestämma över sitt eget liv. Verksamheten är också viktig för att engagera medlemmarna i föreningens arbete inom alla områden.

Fler medlemmar
Vår ambition är att välkomna och introducera nya medlemmar. Detta ska ske genom att vi skapar personlig kontakt så snart som möjligt när någon beviljats medlemskap eller själv tagit kontakt med oss.

För att introducera nya medlemmar i föreningen anordnar vi olika aktiviteter, till exempel lunchträffar och möten med enskilda medlemmar som vill ha information om föreningen.

Under 2025 kommer vi att fortsätta anordna våra populära caféer och pubar. Vi ska anordna medlemsaktiviteter såväl dagtid som kvällstid.

Exempel på teman är intressepolitiska frågor, nya hjälpmedel, information från staden, men det förekommer även andra teman, exempelvis underhållning och föredrag av olika slag. Vår ambition är att anordna ett så stort utbud som möjligt av aktiviteter utifrån de önskemål som framkommit, bland annat utflykter och studiebesök. Vilka aktiviteter som anordnas styrs av och är beroende av medlemmarnas engagemang.

Under 2025 kommer föreningen att sträva efter att öka antalet medlemmar. [Ett led i detta arbete är att vi, under förutsättning att vi hittar extern finansiering, kommer att genomföra ett event kallat Ögats dag med syfte att informera synskadade som ännu inte är medlemmar om föreningen och vårt arbete och locka dem att bli medlemmar och engagera sig i vår verksamhet.

Vi kommer att sträva efter utökat samarbete med de kommunala syn- och hörselinstruktörerna som ett led i att värva medlemmar.

4. Studier
 Vår avsikt är att även fortsättningsvis genomföra studieverksamhet under 2025 i samarbete med ABF Stockholm. . Vi genomför studiecirklar för våra medlemmar både dag- och kvällstid.

Ambitionen är att anordna studiecirklar i synskaderelaterade ämnen, exempelvis punktskrift, tekniska hjälpmedel och SRF-frågor, men även i allmänna ämnen som engelska och litteratur samt olika typer av hantverk, exempelvis korgflätning.

Som ett bevis på vår uppskattning av det ideella arbete våra funktionärer utför, anordnar vi en årlig funktionärshelg. Programmet ska innehålla moment för ökade kunskaper i olika frågor, information om aktuella ämnen och aktiviteter som stärker samarbete och samhörighet.

5. Information
 För att stärka medlemsengagemanget och skapa utrymme för våra intressefrågor ger vi fortlöpande information till föreningens medlemmar och sprider information om våra frågor till vår omvärld.

Vi informerar framför allt på föreningens hemsida, i sociala medier, och i vår medlemstidning Brokiga Blad samt med utskick via vår e-postlista.

Via hemsidan, www.srf.nu/stockholm, informerar vi om aktuella frågor och om vår verksamhet.

I sociala medier gör vi utspel och länkar till artiklar på hemsidan.

I Brokiga Blad får medlemmarna information om kommande aktiviteter och aktuella intressepolitiska frågor. Brokiga Blad ges ut via e-post, i punktskrift och storstil, och som CD-skiva. Brokiga Blad finns även på hemsidan. Intresserade kan även prenumerera på vårt elektroniska nyhetsbrev ”Påverka Stockholm” som tar upp vårt intressepolitiska arbete.

Via e-postlistan informerar vi om och puffar för aktuella aktiviteter. Vi har även en telefonsvarare där vi informerar om kommande aktiviteter.

Vi informerar också om föreningens aktiviteter i olika taltidningar, bland annat den kommunala taltidningen På Tal Om Stockholm.

6. Biståndsprojekt med FN-konventionen i fokus
 

Föreningen bedriver genom Synskadades Riksförbund och organisationen MyRight ett utvecklingsprojekt tillsammans med Afrikas Synskadades Union (African Union of the Blind, AFUB), som är en paraplyorganisation för nationella synskadeorganisationer i Afrika.

Projektets syfte är att utveckla en modell för att via de nationella organisationerna utbilda kring och skapa en förståelse för de mänskliga rättigheter som FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning omfattar. Utbildade funktionärer ska sedan påverka politiker, tjänstemän och media i länderna, på såväl nationell som afrikansk regional nivå. Vi stöttar synskadeorganisationerna i Botswana, Etiopien och Gambia.

Styrelsen har tillsatt en styrgrupp bestående av medlemmar i föreningen för att nära kunna följa projektet.

Regeringens nya biståndspolitik kan på ett negativt sätt drabba vårt projekt. Vi måste under våren 2025 utvärdera hur vårt internationella utvecklingssamarbete kan bedrivas framöver.

7 Kansli och lokaler
 

7.1 Personal och administration
Vid föreningens kansli uppskattar vi att det år 2025 kommer att finnas 5 tjänster enligt följande:

1 administratör, med ansvar för Gotlandssalen (heltid)

1 administratör, med ansvar för medlemsregister och medlemsvård (heltid)

1 ombudsman med ansvar för studie- och medlemsverksamhet (heltid)

1 ombudsman med ansvar för det intressepolitiska arbetet (heltid)

1 administratör och arbetsbiträde (deltid)

Inom arbetsstyrkan finns kompetens inom intern och extern kommunikation. Alla tjänsterna är flexibla och vid behov täcker de anställda upp för varandra. Styrelsen utser en arbetsledare.

Dessutom köper vi tjänster av olika karaktär inom bland annat data, telefoni, löneservice och städ. För uppdrag av tillfällig karaktär anlitas lämpliga personer. Vi kommer under 2025 att i första hand använda volontärer som ledsagare vid våra aktiviteter. Personalen får kontinuerligt utbildning framförallt via kurser anordnade av riksförbundet.

7.2 Kansli- och samlingslokaler
Föreningen kommer under 2025 att hyra kansli- och samlingslokaler av Synskadades Bostadsstiftelse på Gotlandsgatan 44 nb på Södermalm. Föreningen har fått kraftiga hyreshöjningar för samlingslokaler och kommer under 2025 intensifiera arbetet med att hyra ut dessa till externa, när inte föreningen eller närstående föreningar själv behöver dem.

För vissa vaktmästartjänster anlitar vi Synskadades Bostadsstiftelses fastighetsskötare.

7.3 Ekonomi och revision
Under 2025 ämnar vi anlita extern ekonomihantering. Från och med 2025 kommer också ett förändrat upplägg av den ekonomiska redovisningen att ske i syfte att ge styrelsen och personalen en bättre budgetuppföljning.

Föreningen behöver också på sikt arbeta för att få en budget i balans.

Styrelsen har tagit över kapitalförvaltningen på egen hand och den sköts i samarbete med Handelsbanken. Föreningen har sina pengar placerade i räntebärande papper och fonder.

Föreningens förvaltning och verksamhet granskas av en auktoriserad revisor samt verksamhetsrevisorer som valts på årsmötet.

8. Organisation
 
8.1 Föreningsmöten
2025 genomförs årsmötet den 20 mars. På årsmötet väljs styrelse för nästkommande år och föregående års verksamhet och ekonomi redovisas i verksamhetsberättelse och bokslut.

Höstmötet genomförs den 8 november. På detta möte fastställs verksamhetsplan och budget för det kommande året.

 
8.2 Styrelse, arbetsutskott och arbetsgrupper
Styrelsen kommer att sammanträda cirka tio gånger under 2025.  Arbetsutskottet bereder ärenden och tar beslut enligt delegationsordning och sammanträder vid behov, i princip lika många gånger som styrelsen.

Styrelsen tillsätter arbetsgrupper för det intressepolitiska arbetet och för medlemsaktiviteter.

Vid behov kan styrelsen tillsätta andra arbetsgrupper.

SRF Stockholms stad Budget 2025

Från och med år 2025 kommer SRF Stockholms stad göra förändringar i den ekonomiska hanteringen inom föreningen.

Det innebär en del nya rutiner. Kontanthanteringen inom föreningen ska minskas i möjligaste mån. Styrelsen kommer att tillse att det tas fram utförliga ekonomiska rapporter minst en gång i kvartalet som jämförs med den budget som behandlas och antas på höstmötet. Rapporter kommer också att lämnas till respektive arbetsgrupp som får budgetansvar för sin verksamhet.

Till kommande höstmöte kommer utfall för de tre första kvartalen att presenteras för respektive budgetpost.

Föreningens intäkter:

Medlemsavgiften för 2025 är oförändrad, 250 kr. Denna summa kan eventuellt ändras av kongressen ifall vi får en enhetlig medlemsavgift i hela SRF-organisationen.

När det gäller intäkterna från Stockholms stad vet vi inte i skrivande stund vilket bidrag vi erhåller för kommande år. Vi har förhoppningar på att få ett utökat bidrag, men har i budgeten utgått från bidraget vi erhöll 2024.

Vi kommer att söka projektbidrag från SRF för lämplig verksamhet och får också ett bidrag för administration. Utöver detta kan vi söka extern finansiering i form av sponsring och projektbidrag vilket inte finns upptaget i budgeten.

Styrelsen har också beslutat ta ut en avgift för alla studiecirklar. I budgeten räknar vi dessutom med en höjning på 100 kr för varje studiecirkel.

Vi fortsätter satsa på att få Gotlandssalen uthyrd. I det budgeterade beloppet ingår intäkter från externa, närstående och för vår egen verksamhet. Att vi bokför vår egen verksamhet i Gotlandssalen som en intäkt handlar om att vi behöver ha en bild av Gotlandssalens ekonomi.

Föreningens kapital har nu placerats helt i fonder och räntebärande papper. Detta medför en tryggare finansiell placering där intäkterna inte svänger i samma utsträckning vid upp och nergångar på börsen.

Föreningens kostnader:

Styrelsen har lagt upp en hel del nya kostnadsställen för att få bättre överblick över föreningens kostnader för olika verksamhetsområden som finns med i verksamhetsplanen. På så sätt blir det också mycket lättare för arbetsgrupperna att veta hur mycket pengar som gått åt och vad gruppen har kvar att använda.

När det gäller styrelsearvoden är det valberedningen som lägger fram förslag till höstmötet. Alla aktiviteter som vi anordnar i Gotlandsalen påförs en rumskostnad, enligt en intern prislista.

När det gäller medlemsverksamhet föreslår vi att de tre grupper som i huvudsak arbetar med aktiviteter för medlemmarna, det vill säga cafégruppen, pubgruppen samt aktivitetsgruppen inom sin budgetram får använda 8 tkr var till medverkan vid träffarna.

Kostnaderna för information har ökat i och med att även portot ökat under 2024. Dessutom räknar vi med att kostnaderna för inköp av inläsningar och tryckning i punktskrift stiger under kommande år.

Hyran för kanslilokaler och Gotlandsalen fortsätter stiga kraftigt under 2025. Under året fortsätter vi få hyresrabatt med 35% första halvåret men det sänks till 25% andra halvåret.

Kostnader för lokalhyra, el, städ, gemensamma tjänster mellan kansli och Gotlandssalen fördelas procentuellt utifrån kvadratmeter. Kostnaden för ekonomihantering och revision fördelas med 50% på vardera stället.

Kostnader för personalen fördelas inte längre ut till de olika verksamheter som beskrivs i verksamhetsplanen. De redovisas under rubriken kansli och administration. Undantagen är tjänsten som härrör till Gotlandssalen.

I budgeten har en uppräkning av lönerna gjorts med 3%.

Budget 2025

(i tusental kronor)

Föreningens intäkter                                             2025

Medlemsavgifter                                                       +225

Bidrag

Kommunalt bidrag                                                +1.440

Bingoalliansen                                                            +20

Bidrag SRF                                                                 +55

Övriga externa bidrag

Lönestöd (Arbetsförmedlingen)                               +755

Deltagaravgifter                                                          +68

Försäljning                                                                  +96

Övriga intäkter                                                            +25

Uthyrning Gotlandssalen                                         +955

Finansiella intäkter                                                   +500

Bokslutsdispositioner:

Ur medel för särskilda ändamål                               +119

Ur fria donationsmedel                                            +100

Summa föreningens intäkter                            +4.358

Föreningens kostnader          2025

 

1 Styrelsearvoden                                                       -75

2 Intressepolitik                                                           -27

3 Medlemsverksamhet                                             -258

4 Studier och utbildning                                            -327

5 Information                                                               -65

6 Biståndsprojekt                                                         -16

7 Kansli och administration                                   -2.765

8 Organisation                                                           -145

9 Gotlandsalen                                                       -1.605

Summa föreningens kostnader                         -5.283


Specifikation av intäkter och kostnader 2025

Intäkter:

Medlemsavgifter                                                         225

Bidrag

Kommunalt bidrag                                                           

- Verksamhetsbidrag                                               1.140

- Intressepolitik                                                           300

Summa kommunalt bidrag                                     1.440

Bingoalliansen                                                              20

Bidrag SRF

Projektbidrag                                                                30

Bidrag administration                                                   25

Summa bidrag SRF                                                      55

 

Övriga externa bidrag

Lönestöd (Arbetsförmedlingen)                                 755

Deltagaravgifter

- Studier och aktiviteter                                                68

Försäljning

- Försäljning pubar alkohol                                          60

- Försäljning pubar övrigt                                             16

- Försäljning caféer                                                         7

- Försäljning övriga aktiviteter                                        3

- Försäljning material                                                    10

Summa försäljning                                                       96

 

Övriga intäkter                                                              25

Gotlandsalen

- Uthyrning externa                                                    500

- Uthyrning närstående                                              200

- Uthyrning vår verksamhet                                       255

Summa uthyrning Gotlandssalen                              955

Finansiella intäkter                                                   +500

Bokslutsdispositioner                                               +219

Summa intäkter                                                     4.358

Föreningens kostnader:

 

1 Styrelsearvoden                                                        75

   Beslutas av höstmötet

2 Prioriterade intressepolitiska områden

- Råd för funktionshinderfrågor                                      5

- Workshops och agerande                                          10

- IP-gruppen                                                                    2

- Rumskostnad Gotlandssalen                                    10

Summa 2 Intressepolitik                                               27

3 Medlemsverksamhet

- Medlemslunch för nya medlemmar                             5

- Caféträffar                                                                   16

- Pubar                                                                          70

- Aktivitetsgrupp                                                            10

- Ögats dag                                                                   24

- Rumskostnad Gotlandssalen                                    93

- Ledsagartjänster                                                        40

Summa 3 Medlemsverksamhet                                 258

4 Studier och utbildningar

Studiecirklar

- Cirkelledare ABF                                                      100

- Cirkelledare övrigt                                                      12

- Inköp varor och material                                            40

- Rumskostnad Gotlandssalen                                  130

Summa studiecirklar                                                  282

- Funktionärsutbildning                                                 25

- Kick-off styrelse och personal                                   20

Summa 4 Studier och utbildning                               327

5 Information

- Brokiga Blad                                                               60

- Informationsmaterial                                                    5

Summa 5 Information                                                   65

6 Biståndsprojekt

- Utvecklingsprojekt AFUB                                           10

- Arbetsgrupp                                                                  2

- Rumskostnad Gotlandssalen                                       4

Summa 6 Biståndsprojekt                                            16

 

7 Kansli och administration

- Lokalhyra/förråd                                                       249

- El                                                                                 10

- städ och renhållning                                                   75

- Reparation, maskiner och tjänster                            94

- Programvaror/datakommunikation                            46

- Inventarier                                                                  13

- Material                                                                       20

- Telefoni                                                                       25

- Porto                                                                           10

- Bankkostnad                                                                 8

- Ekonomiförvaltning                                                    47

- Revision                                                                      21

- Arbetsledare inklusive avgifter                                  95

- Personal på kansliet inklusive avgifter                2.013

- Personal och arbetsledarutbildning                           15

- Löneservice                                                                24

Summa 7 Kansli och administration                      2.765

8 Organisation

Föreningsmöten

- Årsmöte                                                                      26

- Höstmöte                                                                    18

- Styrelse och arbetsutskott                                         28

- Rumskostnad Gotlandssalen                                    18

Summa föreningsmöten                                               90

Distriktsavgift                                                                55

Summa 8 Organisation                                              145

9 Gotlandssalen

- Förbrukningsmaterial                                                 20

- Lokalhyra/förråd                                                       662

- El                                                                                 25

- Städ och renhållning                                                180

- Reparation, maskiner och tjänster                            64

- Bokningssystem programvaror                                 15

- Ekonomiförvaltning                                                    47

- Revision                                                                      21

- Personal Gotlandsalen                                            565

- Löneservice                                                                  6

Summa 9 Gotlandssalen                                        1.605

 

Summa kostnader                                                 5.283

Bilaga 4 (Tillhör dagordningens punkt 8)

Förslag till datum för årsmöte och höstmöte 2025

Styrelsen föreslår att:

Årsmötet hålls torsdagen den 20 mars

Höstmötet hålls lördagen den 8 november.