Efter att vi alla har blivit upphämtade av vår chaufför Niklas på Trossö buss och vi har fått igång mikrofonen så startar denna syntolkade bussresan.

Resan går till Korrö där vi får en dramatiserad vandring av den gamla godsherren Carl Fredrik Ubel. Det var en fantastisk skådespelare uppklädd i tidsenliga kläder och vattenkammat bakåtslick. Många intressanta berättelser om de olika husen och vad de har använts till, och det hela avslutades med en sång. Lunch dukades upp vid långborden, Wallenbergare av viltkött och potatismos, och till efterrätt en liten äpplekaka.

Vi går ombord igen på bussen och åker vidare mot Vissefjärda där vi besöker Kyrkeby bränneri. Vår mycket engagerade guide visar oss runt i bränneriet och hela rundvandringen avslutas med provsmakning av 4 egentillverkade snapsar. Nummer 1 var Ettan, rent brännvin bryggt på potatis, maltkorn och jäst. Nummer 2 var citronbrännvin. Nummer 3 var smak av pors. Nummer 4 hette Glasriket och innehöll tallskott, lingon och enbär. Inför varje snaps så sjöng vi en snapsvisa. Härefter blev det en väldigt kort tur till Vissefjärda café där det bjöds på eftermiddagskaffe och en äpplekaka med smak av citron, och därtill vaniljsås och grädde. Vi fortsätter färden mot Karlskrona och vårt hotell Clarion Collection hotell Carlscrona där vi avslutar dagen med en god gemensam middag.

Efter en natts god sömn var vi redo för nästa dag. Lokala guiden Anders Lovemo kom till hotellet och följde med oss hela dagen. Vi börjar dagen med en kort bussresa till Fisktorget där vi stiger på M/F Axel för en tur i skärgården upp till Nättraby. Båtresan syntolkades av Eva för dem som önskade. Niklas stod redo med bussen i Nättraby och vi åkte vidare mot Brömsebro och Blomlöfs rökeri där vi åt en god fiskrätt och kunde även besöka butiken med olika varor i så som rökt fisk och kött, knäckebröd, marmelader, saft och mycket mer.

Efter att åkt bussen en kort sträcka var vi framme vid fredsstenen i Bröms. Vår guide Anders berättade historien om stenen och vidare om Kristianopels mycket intressanta historia, dit vi åkte på små vägar med bussen. Vi blev avsläppta vid ringmuren och vandrade cirka 500 meter till den vackra kyrkan och handelbodar vid kajkanten. Längs vägen fanns många olika rosor som även fått namnskyltar uppsatta på staketen.

Vi intog eftermiddagskaffe med en stor vetebulle på café Sött och Salt innan vi åkte vidare med bussen till Torhamn där några hade bestämt sig för ett dopp i det fortfarande ljumma havet. Nöjda och belåtna fortsatte vi till vårt hotell där vi åt en gemensam måltid vid dukat långbord.

Söndag morgon checkade vi ut från hotellet och begav oss ut på en guidad tur i ett soligt Karlskrona. Anders berättade målande och beskrivande om Karlskronas historia där vi började vår resa vid Bryggareberget. Här tog vi också ett gemensamt foto av hela gänget som varit med. Vi åkte vidare förbi Fisktorget och längs Österleden med dess höga mur som vi följde under en lång sträcka. Vi steg av bussen vid Stortorget där vi fick berättat för oss om både Tyska kyrkan, Fredrikskyrkan och Carl den XI. Vidare i bussen till Amiralitetsparken med klocktornet och vidare till Rosenbom vid Amiralitetskyrkan. Härifrån gick vi en kort sträcka till Kungsbron. Vi hoppade på bussen igen och åkte över till Stumholmen där vi gick in på Marinmuseum och Skeppsgossens restaurang för att äta lunch.

Här tackade vi Anders Lovemo för den fina guidningen vi har fått. När vi återigen mätta och belåtna hoppar på bussen åker vi till Trolle Ljungby och Minas Chokladstudio där vi får eftermiddagsfika med chokladkaka och en pralin. Några shoppade loss i butiken innan vi hoppade på bussen för sista gången denna resan, nu mot Kristianstad.