2024-09-20 Räkfrossa

Nu har vi haft vår årliga räkfrossa och det var ett härligt gäng på 14 stycken medlemmar och tre ledarhundar. Denna kväll hade vi frågesport med olika frågor om musik, artister och lite annat av olika slag. Vi hade allsång tillsammans och frossade i oss fantastiskt goda stora räkor och goda tillbehör.
Många goa skratt och härlig gemenskap så tack för att ni alla kom!
Tack till våra ledsagare och för all hjälp vi fick under denna kväll från medlemmar!

Bilden visar människor som sitter runt ett långbord inomhus. Det är en ljus och solig dag. På bordet ligger en vit duk och det finns tallrikar med mat och olika drycker i flaskor och glas. En kvinna i förgrunden ler mot kameran. Hon har en tallrik med räkor framför sig. I bakgrunden syns stora fönster med blommiga gardiner och utanför fönstren kan man se en grön gräsmatta och några träd.

Bilden visar människor som sitter runt ett bord. På bordet finns tallrikar och skålar, bland annat en tallrik med räkor.  Det finns också flaskor med vatten och vin, några burkar öl och glas med drycker i. En kvinna står upp i bakgrunden.

Bilden visar två personer som sitter vid ett bord. En man med glasögon, kort hår och en färgglad blommig skjorta. Till höger sitter en kvinna med kort hår och svart topp och hon ler mot kameran.

2024-09-14 Ledarhundspromenad

Nu har vi haft vår ledarhundsträff här i Stenungsund. Vi var fem stycken varav tre ledarhundsekipage. Vi gick på Nösnässlingan bort mot Norums Kyrka och runt i Hallerna. Tur med vädret och vi åt en go fika bredvid en lekplats där bord och bänkar fanns. Tack för en härlig givande stund med våra fyrbenta och tvåbenta!

Fyra personer promenerar på en grusväg i en skog. De tre som går först har varsin ledarhund. Skogen runt omkring dem är grön och solbelyst.

Fyra personer är ute och promenerar i en skog. De har med sig tre ledarhundar, två svarta och en gul. Personerna bär jeans och jackor och några har ryggsäckar. Skogen runt omkring är grön och lummig och det är en solig dag.

En skogsstig omgiven av höga träd med gröna löv. Det är en solig dag och solljuset skiner genom trädkronorna och skapar ett vackert mönster på marken. På stigen går tre personer, alla med ryggsäckar. Två av dem har hundar med sig. Personerna går bort från kameran, och stigen leder in i skogen.

2024-09-07 - 2024-09-08 Spahelg Säröhus

Nu har vi haft vår tvådagars spahelg på Säröhus som SRF KSOT anordnade. Vi var 27 medlemmar och fyra ledarhundar som hängde med på denna aktivitet. Säröhus är ett hotell och konferenscenter nära Göteborg. Särö är känt för sin natursköna omgivning med hav, skog och promenadstråk längs kusten.
Vi åkte gemensamt dit med buss. När vi kom fram så fick vi äta lunch som var fantastiskt god och med fin service. Den vackra utsikten över havet där vi satt fick vi syntolkad för oss. Efter det hade Marie Seffel en föreläsning om friskvård. Hur kan vi ta hand om oss själva och ta ansvar för vår egen hälsa utifrån våra förutsättningar? Hur påverkas vi av sömnbrist? Stress och för mycket stillasittande? Den blev mycket uppskattad.
Vi hade tur med vädret så det var fint att gå promenader nere vid vattnet.
Två timmar spatid hade vi och där provade vi olika sorters bastu, pooler, fotbad osv. Under kvällen fick vi trerätters middag och det var så gott! Och jösses vilken efterrättsbuffe som bjöds.
Det blev två trevliga dagar med detta glada gäng. Varmt tack till våra ledsagare!

En av poolerna med de stora fönstren som ger utsikt över en trädgård utanför. Det finns solstolar med kuddar vid sidan av poolen och en stor krukväxt bredvid. I poolen syns en person som står i vattnet nära kanten så att man enbart ser nacken. Taket är dekorerat med små ljuspunkter som liknar stjärnor och det hänger en stor kristallkrona från taket. Stämningen är lugn och avkopplande.

Trerätters middag

Middag i både en kristallkronas och den nedgående solens sken.

Utsikten över vattnet och den blå himlen

2024-08-10 - Nordens Ark

Visste du att snöleoparderna är de minst skygga av de stora kattdjuren på Nordens Ark? De kommer till och med och hälsar på djurvårdarna vid staketet.
Den 10 augusti åkte 19 personer till ett soligt och varmt Nordens Ark. Stort tack till ledsagare, chaufför och vår guide Eva! Gå gärna in på Nordens Arks hemsida och läs mer: https://nordensark.se
Vi fick en reseberättelse från en av våra medlemmar.
”Hej alla 18 trevliga och härliga resenärer som jag hade förmånen att resa till Nordens Ark tillsammans med. En fin dag med vackert väder och god mat. Vi hade dessutom en entusiastisk och kunnig guide som gjorde en dag bland alla djur så intressant även för oss med synnedsättningar. Hon hade inte bara en stor kunskap om alla djur utan var en mycket duktig människa att syntolka vad som fanns innanför hägnen. Guiden hette Eva Andersson och kan verkligen rekommenderas till andra grupper med synnedsättningar. Att vi dessutom hade en hjälpsam och bra chaufför som inte endast var chaufför för dagen utan hjälpte till där han behövdes. Lägger man därtill all hjälp vi fått av alla fina ledsagare som även informerade hur dagen skulle se ut med alla hålltider och mycket annat så kan man verkligen inte begära något mer för att njuta av detta besök.
Tack KSOT detta har ni gjort bra.
Hälsningar Ulf Olausson en tacksam resenär”

Guiden Eva står och berättar om djuren för en grupp intresserade medlemmar. Det är en solig dag och i bakgrunden syns höga träd med gröna blad.
Vår kunniga och entusiastiska guide
En amurtiger syns på andra sidan ett metallstängsel. Den står upp och tittar mot bildens högersida.
Amurtigern har långhårig, tät och gulaktig päls med bruna ränder. Den är världens största kattdjur. En hane väger 300 kg och är 3,3 meter lång.
En manvarg står upp omgiven av grönska.
Manvargens päls varierar från röd till gul. Nackryggen är kantad med en yvig svart man. Vikt 20-25 kg och mankhöjd 70-80 cm. Trots namnet ser den mer ut som en räv än en varg och har beskrivits som en rödräv på styltor.
En persisk leopard ligger utsträckt på sidan och vilar.
Den persiska leoparden har ljus päls täckt av svarta fläckar med ett rostfärgat mittparti. En vuxen hane kan väga upp till 90 kg. Mankhöjd 50-70 cm.

2024-07-27 - Ångbåtstur till Marstrand

Vi var 16 medlemmar på ångaren S/S Bohuslän som åkte från Stenpiren i Göteborg, förbi Nya Elfsborgs fästning och vidare norrut till Marstrand. Det blev en härlig cirka tre timmar lång tur så vi kunde i lugn och ro äta de goda räkmackorna och gå ut på däck och kolla hur det såg ut hos kaptenen innan det blev lite gungigt en kort stund innan vi kom in i Albrektsunds kanal.
Framme i Marstrand fanns det så många olika saker att göra, så vi bad några medlemmar berätta om vad de gjorde och vad de tyckte om dagen. Tack alla som var med och gjorde detta till en mysig sommarutflykt!
– När vi gick av ångbåten tog vi en promenad till vänster. Vi gick förbi strandverket, fortsatte längs berget och kom fram till en badplats där vi slog oss ner en stund och lyssnade på havets brus. Därefter gick vi tillbaka samma väg. Hittade ett ställe där man sålde italiensk glass. Bara så god! Därefter fortsatte vi vår promenad som slutade med ett vätskestopp. Där blev vi sittande tills båten gick. Ja, ja, jag var ju så klart inne och ryckte i lite kläder också.
– Vi gick en sväng och rastade våra ledarhundar. Sen blev det god fika och trevligt sällskap med många skratt. Härligt soligt väder och en fin ångbåtstur gjorde detta till en jättefin dag!
– Fantastiskt bra! Fint väder! Trevlig personal på ångbåten. Passade på att träffa barnbarn på Marstrand.
– Jättefin tur! Jättegod räkmacka! Fikade på Marstrand. Kollade på fästningen!
– Väldigt fin upplevelse hela resan! Smörgåsen jättefin och god. Trevlig personal på båten. Promenerade runt på Marstrand. Mycket nöjda!
– Jättenöjda! God räkmacka! Fikade och åt glass på Marstrand.
– Jättebra dag! Mysigt! Mycket räkor och mycket god räkmacka.

Bilden visar ångbåten med fören mot kajen och på det vita skrovet står namnet "Bohuslän". Uppe på däck syns några besättningsmän klädda i mörkblå kläder. Båten har två master med signalflaggor, en svart skorsten och en rödbrun överbyggnad med fönster.

Vy från ångbåten över det blå havet och ljusblå himmel med lite vita moln. Vid sidan av båten syns vitt vågsvall.

Två kvinnor sitter bredvid varandra vid ett bord på ångbåten. Kvinnan till vänster har kort hår, bär glasögon och en blå tröja. Kvinnan till höger har långt brunt hår och bär en vit t-shirt med ett färgglatt mönster. På bordet framför dem finns ett glas med öl och en liten blomma i en kruka. I bakgrunden syns fler personer som sitter vid fönstren och tittar ut över vattnet. Utsikten genom fönstren visar en stadsmiljö med byggnader och vatten.

En räksmörgås på en vit tallrik som står på ett träbord. Smörgåsen är toppad med räkor, skivade ägg, tomat, gul paprika, rödlök, en dillkvist och en bit gurka.

2024-07-1 8 - Promenad på Stenungsön

Nu har vi haft vår vandring ute på Stenungsön och tur med vädret hade vi. Ett härligt gäng på sex personer, varav tre med ledarhundar, var med. Knallade över både berg och skogsstigar med havet inpå. Vi alla hade med oss fika som vi åt vid stranden och goa skratt blev det. Tack Anna för att du ordnade detta tillsammans med Agneta och Lena som var ledare som visade vägen och syntolkade för oss!

Ha en fortsatt fin sommar och vi ses på nästa äventyr framöver!

Promenaddeltagarna går på en stig genom en skog med höga tallar och täta granar. Det är en solig dag och ljuset filtreras genom träden. I förgrunden går en man med en svarta Labrador i vit ledarhundssele.

Fikapaus! En grupp personer sitter vid ett träbord som står på grönt gräs i solen. På bordet finns bland annat termosar och vattenflaskor. Fyra hundar ligger på gräset och vilar.

En kvinna sitter vid fikabordet. Hon har på sig en svart topp och en rosa jacka. Hennes hår blåser i vinden och hon ler. Bredvid henne står en gul Labrador och i gräset ligger en vit ledarhundssele. I bakgrunden syns träd och buskar, och det är en solig dag. En svart Labrador står på gräsmattan i solen och bakom honom ser man stranden och lite av havsvikens blå vatten.

Fyra personer och två ledarhundar promenerar på en grusväg omgiven av grönska. Det är en solig dag med klarblå himmel, och i bakgrunden syns ett modernt hus med vita väggar och stora fönster. Träden runt omkring ger skugga på vägen. Alla ser ut att vara glada och njuter av promenaden.

2024-05-25 - Köra bil på Stora Holm

Vroooom... Ja igår var det flera av våra medlemmar som tryckte gasen i botten och som fick uppleva den häftiga känslan av att få köra bil. Denna aktivitet fick vi nöjet att göra tillsammans med SRF Göteborg. Stort TACK till trafiklärarna på Trafik konsult i väst AB som kolugnt satt med bredvid i bilen när den som satt bakom ratten inte ser.

2024-05-25 - Mitt inre öga - Bokrelease

Med doft av syren, skvalpande från bäcken som rinner och vacker sång från fåglarna fick vi en fantastisk upplevelse på vår medlem Hasse Börjessons bokrelease i lördags. Vi fick uppläst några små stycken ur boken Mitt inre öga och denna bok vill ni inte missa. På bokreleasen fick besökarna klämma och känna på olika föremål som Hasse tagit med sig från sina äventyr, besökarna fick även lyssna till det olika ljud som Hasse spelat in längs sina äventyr. Men nu ska vi inte avslöja för mycket utan passa på att läsa en fantastisk bok under det härliga sommarmånaderna.

Hasse sitter vid ett bord och signerar sin bok

En bild på framsidan av Hasses bok. Bilden är tagen bakifrån och hasse och en gul ledarhund står i strålkastarljuset. Hasse står med armarna ut åt sidan och hunden på hasses vänstra sidan tittar upp på hasses hand

Bilden visar flera saker som Hasse skapat på sina många äventyr. Sakerna är skapade av saker från havet eller med havstema så som trä, sten och hamparep.

Hasse sitter vid ett bord och signerar sin bok, det står en lång rad människor på kö för att få sitt exemplar av boken signerad av Hasse

En gul labrador ligger på en fluffig bädd och har Hasses bok lutad mot bringan

2024-04-21 - Gökboet

Den 21 april hade vi en galet rolig dag på Gökboet. Så otroligt många skratt och fin gemenskap där vi fick testa på sumobrottning, toa-race, bungy-run, rodeo och skottkärrerace.
Lag röda-faran vann dagen med 4-1 Mot blå-mesarna. Dagen avslutades med en mycket god buffé på Johanssons krog som även hade en smarrig glassbuffé efter den goda maten.

Tå personer i sumodräkt brottas på en blå mjuk matta
En person sitter på en eldriven toalettstol, längst fram sitter ett handtag med ett gasreglage.
En person med ögonbindel kör en skottkärra på en bana och i skottkärran sitter en person med hörselkåpor som ska guida den som kör
En person springer på en uppblåsbar bana med ett bungysnöre kopplat bakom ryggen

2024-04-13 - Hjärt- och lungräddning

Nu kan vi rädda liv, för lördagen den 13 april var 11 medlemmar på hjärt- och lung räddnings kurs i samarbete med ABF. Vi fick lära oss bland annat hur man använder en hjärtstartare, hur man utför hjärt och lungräddning. Visste du att Pippi Långstrumps låt - här kommer Pippi Långstrump är en utmärkt låt att ha i huvudet för att hålla rätt takt när man utför hjärt- och lungräddning. För dig som genomgått en godkänd HLR kurs är tipset att ladda ner och ansluta dig till appen sms-livräddarna. Det är en app som skickar ut larm till dig som är i närheten när 112 får in ett larm om misstänkt hjärtstopp. Genom kunskap räddar vi liv tillsammans.

En utbildare sitter på knä på golvet, runt omkring henne ligger hjärt- och lungräddningsdockor och bredvid sig har hon en hjärtstartare kopplad till en docka
Tre personer sitter på stoler och på golvet framför dem ligger hjärt- och lungräddningsdockor
Några personer står och samtalar i ett rum, på bilden syns också en svart labrador

2024-03-02 - Tränings- och prova på dag med ledarhundar

Idag hade vi en fantastisk dag tillsammans med Carin Sandersnäs, 18 medlemmar och 8 ledarhundar. Många var nyfikna att testa på hur det är att gå med ledarhund och vad hunden kan hjälpa en med i vardagen men även vad som krävs för att kunna få ledarhund. På eftermiddagen var det träning för 8 stycken ledarhundsekipage där vi fick otroligt givande tips på hur man kan korrigera sin hund rätt och att använda kroppsspråket, vi blanda annat fick träna på inkallning med störningsmoment och platsliggning. En helt fantastisk dag där några ska ansöka om ledarhund, andra som var där för att titta och få information vill bli fodervärdar och vi som var ledarhundsförare fick med oss massa givande tips och träningsövningar. Stort tack till Carin på Götahund och till alla som kom och gjorde detta till en underbar dag!

2024-01-20 - Köra gokart i Gokartcentralen i Kungälv

Idag var vi 17 medlemmar som gasade runt banan på Gokartcentralen i Kungälv, många skratt och en och annan krock blev det.

2023-12-09 - Julbord på Stenungsögården

Igår kom tomten till SRF KSOT och delade ut klappar till 39 glada medlemmar. God mat och fantastiska jullåtar framförda av gruppen charm.
Tack till alla som kom och gjorde detta till en fantastisk dag.

2023-07-29 - Lunchkryssning

Med vågorna skvalpandes mot båten, glada skratt och spännande historia om öarna i vackra Bohuslän var vi 40 stycken som fick en härlig sommartur med god mat i skärgårdarna. Extra roligt var det att vi även fick ha med oss medlemmar från både SRF Strömstad Tanum, SRF Uddevalla och SRF Trollhättan. Tack till ALLA som var med igår och gjorde det till en mysig båtur med fina sommarminnen.