Reshjälpskort

Om du är färdtjänstberättigad i Västra Götaland eller Kungsbacka kan du ta med en vän/ledsagare som hjälper dig med din resa. För att kunna göra det behöver du ansöka om ett reshjälpskort. Kortet kostar ingenting och gäller för resor inom Västra Götalandsregionen och Kungsbacka. Så fungerar det att resa med reshjälpskort. Du betalar för din resa med periodbiljett, kontoladdning eller enkelbiljett. Du lånar ut reshjälpskortet till den personen som reser med dig. Personen reser då avgiftsfritt med reshjälpskortet. Visa reshjälpskortet för kortläsaren när ni går ombord. Reshjälpskortet gäller bara i kombination med annan biljett. När du reser på fordon som inte har en kortläsare behöver du ett giltighetsbevis som visar vad som finns på kortet. Ett giltighetsbevis kan du få i våra butiker eller hos våra ombud.

Reshjälpskortet är giltigt i hela Västra Götalandsregionen och Kungsbacka. Reshjälpskortet är personligt. Ditt namn är tryckt på kortet. Ha även med dig legitimation på resan. Reshjälpskortet gäller i max två år, beroende på hur länge färdtjänstintyget gäller. För att få reshjälpskort krävs: Att du är färdtjänstberättigad med intyg/beslut från någon av kommunerna inom Västra Götaland eller Kungsbacka. Att du blir registrerad som kund hos Västtrafik. Att du godkänner Västtrafiks hantering av personuppgifter.

Förmånsintyg från Försäkringskassan

Ett förmånsintyg kan användas för att få olika rabatter.
Ett förmånsintyg från Försäkringskassan kan exempelvis ge rabatt i: Kollektivtrafiken får du åka till ungdomspris när du köper månadskort eller flexbiljett. eller till olika kulturevenemang med mera. Det är anordnaren som bestämmer om förmånsintyget ger rabatt. Den som har sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning kan beställa ett förmånsintyg. Den som har den nya merkostnadsersättningen istället för handikappersättningen kan enligt Försäkringskassan inte få intyget. Förmånsintyget går att beställa på papper eller för visning i mobil, surfplatta eller dator. Det innehåller namn, personnummer och giltighetstid.

Du kan beställa ett förmånsintyg i pappersform genom att fylla i ett formulär på Försäkringskassans webbplats och ange ditt personnummer så kommer det till din folkbokföringsadress. Du behöver då inte legitimera dig. Därför kan du be någon om hjälp att beställa om du har svårt att göra det själv.

Beställ förmånsintyg i pappersform (länk till Försäkringskassans webbplats)

Alternativt beställ via Försäkringskassans kundtjänst. Telefon: 0771-524 524 , måndag-fredag klockan 08 - 16.

Visa i mobilen, surfplattan eller datorn

Du som har en smart mobiltelefon kan logga in med mobilt Bank-ID i Försäkringskassans app Mina sidor. Om du har ett förmånsintyg finns ett alternativ för att visa det längst ner bland valen på startsidan efter ”Min profil”. Tryck så visas intyget.

Gratis nummerupplysning

118 400 är en nummerupplysningstjänst för dig som beroende på synnedsättning, annan funktionsnedsättning, eller av andra skäl, har särskilt behov av tjänsten. Du som inte kan söka efter nummer i kataloger, på internet och inte kan ringa avgiftsbelagda nummerupplysningar och notera numret för framtida behov, kan få använda 118 400. Tjänsten är öppen alla dagar dygnet runt. Det går bra att ringa 118 400 från mobiltelefon och fast telefon.

Endast personer som har ansökt om att få tillgång till 118 400 och som har fått behörighet att använda tjänsten kan ringa den på telefonnummer 118 400. Tjänsten erbjuder endast förfrågningar inom Sverige och är avsedd för personligt bruk för privatpersoner. 118 400 erbjuder nummerupplysning och även framkoppling till det nummer du sökt. Om du får svar efter framkopplingen debiteras du för samtalet enligt det avtal du har med din operatör.

Så här får du tillgång till tjänsten. Du kan ansöka om behörighet till tjänsten på något av följande sätt.

1. Ansök på telefonnummer 020-36 46 56 direkt hos kundtjänsten, som har öppet vardagar klockan 8:00 - 17:00.

2. Fyll i ansökningsformuläret på tjänstens webb-plats
www.118400.se