Färdtjänstkampanj - SRF Uppsala län
- Datum:
- 2025-09-22 klockan 13:00 - 16:00
- Plats:
- Storan, Kungsgatan 62, 5 tr i Uppsala (det finns hiss)
- Arrangör:
- SRF Uppsala län
- Sista anmälningsdatum:
- 2025-09-18
- Kostnad:
- Ingen avgift
Riksomfattande färdtjänstkampanj startar i höst
Synskadades Riksförbunds kongress 2024 beslutade att en kampanj om färdtjänst ska genomföras under kongressperioden. Förbundsstyrelsen har beslutat att detta ska ske under perioden oktober 2025 till april 2026. Dels kommer kampanjen att handla om rätten för synskadade att få tillstånd till färdtjänst, dels kommer olika lokala kvalitetsbrister att kunna tas upp under kampanjen.
SRF Uppsala län inbjuder nu lokalföreningarna och intresserade medlemmar till en träff den 22 september där vi pratar om hur vi ska jobba med kampanjen.
Datum: Måndag 22 september
Tid: 13.00 - 16.00
Plats: Storan, Kungsgatan 62, 5 tr i Uppsala
Anmälan: Senast den 18 september till kansliet på mail uppsala.lan@srf.nu eller tfn 018-56 09 24
Vi bjuder på fika och reseersättning utbetalas!
Färdtjänsten är i grunden en kommunal service, Den kan dock överlåtas till regionerna. I Uppsala län är den huvudsakligen kommunal, men Uppsala har överlåtit den till regionen, och det har diskuterats att regionen ska ta över färdtjänsten i hela länet. Som utgångspunkt för kampanjen har riksförbundet tagit fram en rapport som bygger på över 1.000 telefonintervjuer.
Färdtjänst är särskilt anordnade transporter för personer som på grund av funktionshinder som inte endast är tillfälligt, har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel. Färdtjänst är inte kollektivtrafik, eftersom den kräver en ansökan som är utformad på ett sätt som gör att den inte är allmänt tillgänglig. I sitt utförande beskrivs dock färdtjänsttrafiken av anordnande myndigheter som en form av kollektivtrafik. Det grundar sig på att färdtjänsten regleras av lokala riktlinjer som inte kan styras av individen, exempelvis vad gäller förskjuten avresetid, resetider vid samåkning, regler för vad man får ta med sig med mera. För att resa med färdtjänst behövs tillstånd som söks hos kommunen. Lokala eller regionala regler kompletterar lagstiftningen. Det finns även stora skillnader i egenavgifter över landet.
Det är en tydlig trend att synskadade i allt större omfattning nekas tillstånd att använda färdtjänst. Detta beror på att domstolarna inte tar tillräcklig hänsyn till att synskadan är ett orienteringshandikapp. Därför driver SRF att bristande orienteringsförmåga ska skrivas in som ett kriterium i färdtjänstlagen för vem som ska beviljas färdtjänst. Av riksförbundets rapport, som ännu inte publicerats, framgår att fyra av tio som anser sig behöva färdtjänst nekats tillstånd, och att det finns stora kvalitativa problem. Kampanjen syftar till att åstadkomma politiska beslut som ger synskadade rätt till färdtjänst, och att kvalitetsbrister undanröjs.
Det är nu dags för lokalföreningarna att fundera över vad i kommunens färdtjänst som skulle behöva ändras för att servicen skulle bli bättre. Nu kraftsamlar vi till ett framgångsrikt påverkansarbete!